Nationale Onderwijs Geschiedenis Congres
1/1

Nationale Onderwijs Geschiedenis Congres

Programma van het Nationale Onderwijs Geschiedenis Congres

Beeldkraken in de klas

Het tweede deel van Beeldkraken is bedoeld als handreiking en inspiratie voor docenten die de Nieuwe Schoolplaten willen gebruiken in de klas. Elise Storck is vakdidacticus en leidt ‘Beeldkraken in de klas’ in. Ze geeft aan hoe Nieuwe Schoolplaten, afzonderlijk of in combinatie, worden ingezet om leerlingen ‘Historisch denken en redeneren’ bij te brengen. Hans van Lent, Reinard Maarleveld en Ellen Rombout geven 10 interessante lessuggesties. Han van der Horst, (historicus), Tijs van Ruiten en Jacques Dane (Nationaal Onderwijsmuseum) en Jasper Rijpma (leraar van het jaar 2014) geven hun visie op de toekomst van het geschiedenisonderwijs.

In het voorjaar van 2016 werd Beeldkraken gepresenteerd door Karel Kindermans en Martijn Vermeulen (geschiedenisleraar van 2015) op het Nationale Geschiedenisonderwijs congres op de Erasmusuniversiteit.

Workshop door Karel Kindermans/ Martijn Vermeulen

Karel Kindermans tekende een moderne versie van de schoolplaten. Martijn Vermeulen is gekozen tot de beste geschiedenisleraar van 2015. In de workshop ‘Beeldkraken’ laten zij zien hoe deze schoolplaten ingezet kunnen worden met behulp van het smartboard. Bovendien vertellen ze over diverse werkvormen om leerlingen te leren kijken, contextinformatie vergaren, de weg naar archiefmateriaal te vinden (via internet) en om te gaan met continuïteit en verandering en interpretatie.

Ander werk uit dit project